← Terug


Peter ziet ze vliegen

Als kleine jongen was ik helemaal gek met vliegtuigen. Vliegtuigplaatjes sparen natuurlijk, en uit de bibliotheek las ik alle Biggles-boeken. Vliegschaamte bestond nog niet. In 1961 nam mijn vader me mee naar het oude Schiphol om vliegtuigen te kijken. Een grote belevenis. Daar heb ik de eerste straalverkeersvliegtuigen gezien. De meeste toestellen hadden toen gewoon propellers. Het stationsgebouw op Schiphol was amper groter dan ons treinstation in Tilburg. Vliegen was nog iets bijzonders. Gewone mensen konden dat niet betalen.

Boven Korvel kwam het meeste luchtverkeer van de nabije vliegbasis Gilze-Rijen. Dat waren vooral de geel-oranje militaire lesvliegtuigen, met het zware geronk van de North American Harvard en het lichtere gebrom van de Fokker S-11. Van de oude generatie straalvliegtuigen herinner ik me de T-Bird trainer en de Thunderstreak jager. Maar de Lockheed F-104G Starfighter, in dienst vanaf 1962, maakte de meeste indruk.

Ja, dat is de Lockheed van de Lockheed-affaire. Prins Bernhard had geld aangenomen van de vliegtuigfabrikant. Al ruim voor dit schandaal naar buiten kwam heeft de gemeente Tilburg, heel discreet, de Prins Bernhardstraat in onze wijk hernoemd tot Mac Allisterstraat.

Een spitse neus, een joekel van een motor, twee messcherpe kleine vleugeltjes, de Starfighter leek wel een raket. Het toestel reageerde genadeloos op fouten van de vlieger. Er zijn er dan ook heel wat verongelukt. Maar hij ging hard. Zelfs harder dan de splinternieuwe F-35. Voor het eerst zagen en hoorden we een vliegtuig sneller gaan dan het geluid. Vanwege de schokgolf kan dat eigenlijk niet boven bewoond gebied, maar destijds keken ze nog niet zo nauw. Je hoort het toestel niet aankomen, pas als het is gepasseerd komt de schokgolf “BoemBoem” gevolgd door het gebrul van de motor.

Op een middag kwam mijn oudste zusje samen met een vriendinnetje van school naar huis gelopen toen in de Coba Pulskenslaan weer zo’n “BoemBoem” klonk. Door de schok kwam vlak voor hun neus een televisieantenne van het dak getuimeld. Er was nog geen kabeltelevisie, iedereen die een televisietoestel kocht moest meteen een metershoge antennemast op zijn dak laten zetten. Mijn zusje was laaiend: “Kan die piloot niet uitkijken? We hadden die antenne wel op onze kop kunnen krijgen!” Maar ja, de piloot was gevlogen, in vijf seconden de hele stad over.

Afbeelding

Wie weet nog dat we aan de rand van onze wijk ooit een vliegveldje hadden? De Belgische nationale luchtvaartmaatschappij Sabena pionierde met helikopters. In 1962 gebruikte de Sabena een weiland aan de Rielseweg als provisorische heliport. Die zomer landde hier op de zaterdagmiddagen een Sikorsky S-58C, met plaats voor 12 passagiers. Die kwam van de Boutenslaan in Eindhoven en vloog vanuit Tilburg verder naar De Efteling om daar rondvluchten te maken vanaf de speelweide. De Rielseweg heet nu Generaal Winkelmanstraat. Waar ooit de helikopters af en aan vlogen staat nu Woonzorgcentrum Het Laar.

Peter van Iersel
20 januari 2020


← Terug